GESSO-time

Nu tänkte jag visa vad man kan göra med lite (eller mycke') GESSO. Gesso betyder krita eller gips - rätta mig om jag har fel - och används som primer när man målar med t.ex akrylfärg. Man kan applicera med pensel eller spatel eller svamp eller...



Jag har lagt på ett rätt så tjockt lager med en bred pensel...



För att få denna knottriga strukturen har jag använt en svamp...



Här har jag bara dragit runt med min breda pensel...



Det blir ju bara så läcker effekter...

Sen låter man det torka - det står på förpackningen ungefär hur lång tid det tar. Vill man inte vänta kan man skynda på med en emossingfön. Därefter kan man måla, mista, stämpla och/ eller skriva på den torra gesson. JÄTTEKUL!

------------------

Här ett exempel där jag använt förutom gesso, Fancy Pants (en av mina favoriterdesigners) nya serie "Beach Babe" och lite från Crate Paper (i fotomattan).

Blommor och pebble från prima - förutom min egna kaffefilterblomma. Spetsen har jag färgat in med Glimmer Mist.

Stor bling från Teresa Collins och mini-pebbles. Pistillerna är från mina egna gömmor...



Jag har sprayat med Glimmer Mist och målat med arkylfärg. Innan misten och färgen torkart gnuggade jag ut det med en fuktig svamp. Då kommer relieferna i gesson fram tydligare - urläcker effekt. Tack Jenny än en gång för tips och inspiration.








Tack för att du tittade in och ha en riktigt trevlig helg!

Mija

Kommentarer
Postat av: kristina

Vilken rolig effekt. Heter färgen Gesso eller vad är det?

Finns det hos er att köpa?

/Kristina

2011-05-13 @ 09:52:08
URL: http://kleek.blogg.se/
Postat av: Mija

Hej Kristina! Det heter GESSO och finns i Pias underbara butik. Kommer upp i webshopen i eftermiddag eller imorgon! Det är liksom en grundfärg som blir lite sträv när den torkat - superkul att jobba med!

2011-05-13 @ 11:52:25
URL: http://madebymija.blogspot.com
Postat av: Jenny Dahlqvist

Så coolt det blir att använda svampen. Måste jag prova. Helt underbart härligt! Tack Mija!

:) Scrapkram Jenny

2011-05-13 @ 19:04:53
URL: http://www.jennysscrappicorner.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0